Copyrights, MP3 and the New Recording Industry in Brazil
Resumen
This article discusses the transformation of the recording industry since the 90s caused by MP3, that, in a rst look, has been held responsible for the decline in record sales and to have promoted phonographic pirating on a world scale. In this summary, concepts like authorship and copyrights have been reviewed in light of this technology while at the same time discusses its creative potential and capacity to democratize sound production. Particularly, the Brazilian market has been subject of a major transformation for web usage, with other sound productions models, bringing with them discussions about technological appropriation and digital inclusion inside the Brazilian cultural industry. With the new discussions about copyright that may drastically limit the use of the web as a tool for music distribution, it is necessary to re ect on the issues of copyright and to think in new models of distribution and circulation of music. Recent events as SOPA (Stop Online Piracy) and PIPA ( Protect Intellectual Property Act), and the arrest of the founder o Megaupload link to a series of developments that will bring a new approach about copyright in the coming year.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Sonora e publicaremos a correção num dos próximos números.